samenwerken

Hallo ik ben Opa DuSart.
Welkom bij DuSart Pharma!

Meer info over Opa DuSart

Hoe kan ik u helpen?

  • Heeft u vragen over (het produceren van) voedingssupplementen?
  • Bent u op zoek naar bestaande supplementen of wilt u een nieuw product ontwikkelen?
  • Een andere vraag of op zoek naar extra informatie, laten we bellen!

Hallo ik ben Opa DuSart.
Welkom bij DuSart Pharma!

Meer info over Opa DuSart

Fill 1

Bedankt namens Opa Dusart, houd uw inbox in de gaten

Nieuws

Deze supplementen gebruik ik tijdens mijn zwangerschap

Geschreven door Patricia Pellis

Nu ik ruim acht maanden in verwachting ben, probeer ik nog meer op mijn voeding te letten dan dat ik normaal al deed. Al snel nadat ik begonnen was met werken bij DuSart Pharma, kwam ik erachter dat we lang niet meer alle benodigde vitamines en mineralen uit onze voeding halen, en dat we door suppletie die dagelijkse behoeften kunnen aanvullen. Op aanraden van een kennis ben ik daarnaast podcasts van Nina Pierson, ondernemer en schrijfster, gaan luisteren. Ze maakt deze podcasts als aanvulling op haar boek Mama’en, waarin ze haar lezers meeneemt in alle aspecten van moeder worden, wat in haar beleving (en ik denk dat ze namens alle moeders spreekt) een werkwoord is.

Door podcasts met gastsprekers als Tessa Rosenboom (hoogleraar Vroege Ontwikkeling en Gezondheid aan de Universiteit van Amsterdam en schrijfster van het boek de eerste 1000 dagen) en Sharon Asscher (eigenaar van Voeding maakt je beter), was ik zo getriggerd dat ik me voorgenomen had om mij nog meer bezig te houden met voeding tijdens mijn zwangerschap. Immers zal een zaadje van een plant, beter uitgroeien in een gezonde voedzame bodem dan op droge aarde!

Wat mag wel, wat mag niet?
Er is veel informatie te vinden over wat je allemaal niet mag eten tijdens de zwangerschap. Er is zelfs een handige app voor. Maar hoe zit dit nu met supplementen; wat mag ik allemaal tijdens mijn zwangerschap? Naast foliumzuur en 10mg extra vitamine D, heb ik bijvoorbeeld niets anders doorgekregen van mijn verloskundige of huisarts, terwijl er dus wel meer mogelijk is.

Bijvoorbeeld..
Omega 3, Omega 6 vetzuren en probiotica’s (bifidobacteriën, lactobacillen) kunnen een goede aanvulling zijn in de laatste weken van de zwangerschap. Ook ijzer en vitamine B12 zijn aan te raden (bij voorkeur zuigtablet vanwege betere opneembaarheid en liever methylcobalamine i.p.v. cyanocobalamine). En magnesium kan helpen tegen bijvoorbeeld rusteloze benen.

Er zijn dus tal van mogelijkheden in de suppletie die kunnen bijdragen tijdens de zwangerschap. Waar ik zelf door gefascineerd ben geraakt, is probiotica. Bij mijn eerste zwangerschap (in 2010) was ik mij niet bewust van de mogelijke werking van probiotica’s op mijn darmen en op die van mijn baby. Mijn eerste kind had dan ook ontzettend last van krampjes. Tijdens deze zwangerschap ben ik erachter gekomen dat hiernaar onderzoek is gedaan en dat het tijdig innemen van bepaalde probitica’s de werking van de darmen van mijn baby positief kan beïnvloeden en daarmee de kans op krampjes vermindert.

Mom supplementen-lijn
Hoe je je voeding binnen je zwangerschap invult zal voor iedereen anders zijn. Sommige vrouwen varen op hun gevoel, anderen focussen op de schijf van vijf, weer andere verliezen zich in alle beschikbare informatie. Ik heb het geluk dat ik bij DuSart werk en een onuitputbare bron van informatie tot mijn beschikking heb bij mijn collega’s. En wanneer zij het antwoord niet weten, kunnen ze mij in ieder geval de juiste richting op sturen. Zo is er sinds enige tijd zelfs een speciale Mom supplementen-lijn beschikbaar met verantwoorde supplementen voor zowel tijdens de zwangerschap als erna. Hoe leuk?! En vooral heel belangrijk!

Al met al kan ik zeggen dat ik alle informatie ter harte heb genomen en van alles een beetje heb geprobeerd, en daarbij nauwkeurig heb gelet op de risico’s natuurlijk. Ik adviseer dit ook iedereen voorafgaand te doen; elk lichaam is anders. Ik heb goed gekeken naar wat afgeraden wordt te eten tijdens de zwangerschap en ik heb geprobeerd bewust met mijn voeding en suppletie om te gaan, waardoor ik na ruim acht maanden kan stellen dat ik blij ben dat er veel onderzoek wordt gedaan naar een gezonde voedingsbodem voor de foetus én het algehele welbevinden van de zwangere.